Olsztyn poszukuje nowego operatora komunikacji miejskiej w związku z kończącą się 10-letnią umową z dotychczasowym prywatnym przewoźnikiem Irex. Zaskoczenia nie było. Mimo wyższej ceny, kontrakt otrzyma dotychczasowa firma, która świadczy przewozy na ulicach Olsztyna.
Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu prowadzi przetarg na
świadczenie usług transportu miejskiego na obszarze Olsztyna oraz gmin ościennych. Nowy operator miałby rozpocząć działalność na olsztyńskich ulicach od 2 października 2025 roku i zakończyć ją ostatniego dnia grudnia 2027 roku. Przetarg ogłoszony został w związku z kończącą się obecnie umową z operatorem zewnętrznym, którym jest konsorcjum firm Irex-3 i Meteor. Przewoźnik ma zakontraktowaną działalność w Olsztynie do przełomu września i października 2025 roku. Drogowcy podpisali z konsorcjum umowę na dziesięć lat.
Biorąc pod uwagę kryteria i wymogi przetargu, nie dziwi, że do postępowania przystąpiło konsorcjum w składzie Irex Olsztyn i Irex-Trans. Firma zadeklarowała stawkę 12,82 zł za jeden wozokilometr. ZDZiT Olsztyn na zamówienie planowało przeznaczyć 57,54 mln zł. Całkowita kwota, jaką zaoferował prywatny operator, to 63,07 mln zł. Jedynym kryterium wyboru nowego przewoźnika jest cena brutto jednego wozokilometra. Mimo przekroczenia zaplanowanego budżetu miasto postanowiło udzielić zamówienia firmie Irex i wskazać jej ofertę jako najkorzystniejszą. Jeżeli nie będzie formalnych przeszkód firma będzie mogła kontynuować obsługę olsztyńskiej sieci przez dodatkowe trzy lata.
Jak przekazał ZDZiT dotychczasowe konsorcjum Irex-3 i Meteor obsługuje obecnie 25 proc. pracy przewozowej w całej sieci komunikacyjnej Olsztyna. – Podobnie ma być w nowej umowie na lata 2025-2027 – wyjaśnia Michał Koronowski, rzecznik ZDZiT-u. Umowa będzie obowiązywać jedynie przez trzy lata, gdyż od 1 stycznia 2028 roku wprowadzony zostanie ustawowy wymóg wykorzystania we flocie pojazdów zeroemisyjnych. – Ewentualny kolejny przetarg na przewozy od 2028 roku będzie zapewne obejmował już dłuższy okres, np. 10-letni i uwzględnione w nim zostaną wymogi dot. pojazdów zeroemisyjnych – dodaje Koronowski. Kolejny przetarg na świadczenie usług przewozowych w ramach transportu publicznego zaplanowano do ogłoszenia w styczniu 2027 roku.
Olsztyn wymaga od przewoźnika, aby ten posiadał w swojej flocie co najmniej 33 autobusy, z czego w ruchu w ciągu dnia będzie 28 pojazdów. Przez cały okres trzyletniej umowy zewnętrzny operator wykona 4,2 mln wozokilometrów. Istotnym wymogiem jest wiek pojazdów, który określono na nie wcześniejszy jak 2015 rok. Autobusy pod względem długości mają się mieścić w przedziale od 11,5 do 12,5 metra. W wymogach wskazano ponadto, że autobusy mają być niskopodłogowe, a ich pojemność określono na co najmniej 88 pasażerów, z czego 28 z nich ma znaleźć miejsca siedzące. Minimum 12 siedzeń ma być dostępnych z poziomu niskiej podłogi. ZDZiT wymaga ponadto pojazdów z normą emisji spalin Euro6. Standardowo autobusy będą pomalowane w znane olsztyńskie barwy limonkowo-stalowe.